Únava je prevít! Jak na ni?

25. srpna 2010 v 12:59 | Lotty Biondi |  Consigli
Únava je prevít! Jak na ni?
Jaro přišlo letos opravdu brzy a sním se objevuje každoroční fyzická i psychická vyčerpanost, označovaná jako »jarní únava«. Tak jste se těšili, až přijde, až rozkvetou první jarní kytičky, sluníčko začne hřát a vy budete moci vyrazit ven do přírody.

Najednou to ale na vás všechno padlo, ploužíte se jako stín, nejraději byste celý den prospali, ale přitom nemůžete tvrdě usnout, v noci se budíte, cítíte se rozlámaní, snadno se nachladíte, zkrátka nejste ve »své kůži«. Ta zatracená jarní únava je zkrátka zase tady! Co je to jarní únava? Jde v podstatě o fyziologický stav, který po chladném a na sluneční paprsky chudém zimním období nastává. Na někoho tento přechod téměř nepůsobí, citlivější lidé však mohou pociťovat únavu, bolesti hlavy, špatnou náladu, stres, dokonce i deprese apod. U někoho za pár dní odezní, jiný se s ní může potýkat i několik týdnů. Příčiny jarní únavy Mezi základní příčiny toho, že organismus na příchod jara a teplého období reaguje únavou, patří:
  • nedostatek světla a tedy i nižší tvorba vitaminu D
  • nedostatek tepla
  • deficit vitaminů a oslabení imunity
  • vyčerpanost
  • změna počasí
V zimním období došlo k nahromadění těchto deficitů a organismus na ně přirozeně reaguje obranou - tedy jarní únavou. Jak ji překonat? Ne každý si může vzít volno z práce a dopřát si opravdu pořádnou relaxaci. Přesto můžete s jarní únavou bojovat nejrůznějšími prostředky. Co tedy na vyčerpání platí?
  • základem je strava, dopřejte si hodně čerstvých vitaminů - ovoce, zeleninu
  • vyzkoušejte také bylinky a přírodní léky (například pampelišku lékařskou, jetel luční, čaj z kopřiv, česnek…)
  • není-li zbytí, můžete si v lékárně zakoupit vitaminové přípravky a doplňky stravy
  • nezapomínejte na minerály a stopové prvky (ty pomohou doplnit například minerální vody)
  • upravit jídelníček (omezit tuky, omezit maso, dopřát si hodně bílkovin, vlákniny, také ovoce a zeleniny…)
  • dodržujte pitný režim (minimálně 2,5-3l tekutin denně), pijte neperlivé vody, bylinné čaje a ovocné šťávy
  • energii vám mohou pomoci dobýt bylinné a ovocné čaje či zelený čaj
  • také kofein v malém množství vás povzbudí (pozor ale - maximálně tři šálky kávy denně)
  • vynechat alkohol, samozřejmě nekouřit a odpočívat
  • zkuste navštívit saunu nebo solárium
  • máte-li čas a peníze, dopřejte si pobyt u moře nebo výlet do hor
  • sportujte a aktivně odpočívejte
  • dopřejte si pobyt na čerstvém vzduchu a pravidelné procházky
Zkrátka zapomeňte na nějaký jarní úklid a věnujte se na chvíli jen sami sobě. Klidně si doma pusťte příjemnou či relaxační hudbu, přečtěte si pěknou knížku, jděte na procházku nebo do kina. Jarní únava jistě brzy zmizí!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama