Ach jo, nedaří se mi spát!

25. srpna 2010 v 13:06 | Lotty Biondi |  Consigli
Ach jo, nedaří se mi spát!
Spánek - ta nejlepší relaxace. Jenže někdy ne a ne přijít. Pracujete od rána do večera, uleháte vyčerpaná a přesto se vám nedaří usnout? Váš problém není nijak výjimečný, bohužel o to závažnější!

Spánek představuje velmi důležitou součást dne. Měli bychom mu věnovat asi tak osm hodin, a to pokud možno pravidelně. Ruku na srdce - málokdy se oněch osm hodin skutečně vydaří, ale třeba těch šest by to asi chtělo… Já chci spát! "Od loňského jara přemýšlím, co se to se mnou děje. Snažím se chodit do páry, na procházky, do bazénu a samozřejmě zdravě jím. Ale stejně jsem pořád unavená. Četla jsem nejrůznější články, jak správně relaxovat, kam zajet, koho navštívit... Bohužel nic nefungovalo. Pak mi došlo, že vůbec nespím. Uléhám kolem jedné ráno a od čtyř se budím. Za ty roky, co to trvá, jsem si na to prostě zvykla a vůbec mi to nebylo divné," vypráví devětatřicetiletá architektka Tereza. Odborníci se shodují na tom, že v každém věku je potřeba spánku jiná: "Paní Tereza by však měla spát oněch osm hodin bez potíží. Šestihodinový a kratší spánek je typický až pro starší osoby," říká lékařka pražské soukromé kliniky. Jenže vedle věku mohou za poruchy spánku i další vlivy. Co za to taky může? Poruchy spánku jsou často zaviněny špatným psychickým stavem a neschopností odpoutat se od všedních záležitostí. "Když jsem pracovala jako ředitelka reklamního oddělení, nemohla jsem zamhouřit oko. Neustále jsem myslela na to, co je špatně, co mě zítra čeká a co musím zvládnout. Pak jsem z práce odešla a nastoupila do malého obchůdku na sídlišti. Po poruchách spánku nebylo ani památky," vypráví Jana B. z Liberce. Na vině může být také způsob života, hektické zaměstnání, životospráva a okolní vlivy. Jak poznám, že je něco špatně? Nespavost jako taková je definována delší dobou usínání než 30 minut. Pokud si samozřejmě předtím nedopřejete půl litru koly nebo několik šálků silné kávy. Pokud chcete nespavost porazit, měly byste dodržovat tyto rady:
  • mít v pokoji přiměřenou teplotu (12 až 24 stupňů Celsia)
  • pravidelně uléhat ke spánku a pravidelně vstávat
  • nespat během dne
  • jít do postele přiměřeně fyzicky a psychicky unavený
  • před spaním se nepřejídat
  • zajistit si přiměřenou pohybovou aktivitu během dne, ne těsně před spaním
  • zůstávat na lůžku jen po dobu spánku
  • nepožívat kofein a alkohol před spaním
  • k lepšímu spaní pomáhá též konzumace mléčných výrobků
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama